• Destek
  • Üye Ol
  • Yazar Girişi
  • Abone Ol
0 553 423 00 17 kibelekulturs@gmail.com
Kibele Kültür Sanat Dergisi | Hayatı Doğuran Sanat  |  Hatice DÖKMEN
  • Hakkımızda
  • Künye
  • Dergiler
  • Galeri
  • E-Dergi
  • Yazılar
    • Edebiyat
      • Şiir
      • Roman
      • Öykü
      • Deneme
      • İnceleme
      • Anlatı
      • Araştırma
    • Kitaplar
      • Kitap İncelemeleri
      • Yeni Çıkanlar
    • Tiyatro
    • Sinema
  • Yazarlar
  • İletişim
  • Üye Ol
No Result
View All Result
  • Hakkımızda
  • Künye
  • Dergiler
  • Galeri
  • E-Dergi
  • Yazılar
    • Edebiyat
      • Şiir
      • Roman
      • Öykü
      • Deneme
      • İnceleme
      • Anlatı
      • Araştırma
    • Kitaplar
      • Kitap İncelemeleri
      • Yeni Çıkanlar
    • Tiyatro
    • Sinema
  • Yazarlar
  • İletişim
  • Üye Ol
No Result
View All Result
Kibele Kültür Sanat Dergisi | Hayatı Doğuran Sanat  |  Hatice DÖKMEN
No Result
View All Result
Home Kitap İncelemeleri

Uçurumun Kenarında Bir Protest: Çavdar Tarlasında Çocuklar

MehmetDedeoglu by MehmetDedeoglu
28 Eylül 2025
in Kitap İncelemeleri
0
0
SHARES
18
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Uçurumun Kenarında Bir Protest: Çavdar Tarlasında Çocuklar

Mehmet DEDEOĞLU

 

ABD’li yazar Jerome David Salinger’in, II. Dünya Savaşı’nın hemen arkasından 1951 yılında yazmış olduğu, Çavdar Tarlasında Çocuklar isimli romanı, modern insanın mutsuzluğuna dair yazılmış bir eser olarak düşünülebilir. Kitapta on yedi yaşındaki Holden Caulfield isimli oldukça aykırı ve marjinal bir karakterin okuldan atıldıktan sonra, üç günlük bir süreç içinde yaşadığı olaylar anlatılıyor. Çavdar Tarlasında Çocuklar, yabancılaşma, büyümenin zorlukları, insanların sahteliği ve erken yetişkinliğin zorlukları gibi temalar üzerinde duruyor.

 

Çavdar Tarlasında Çocuklar, edebiyat tarihinin seçilmiş en iyi giriş cümlesine sahip romanlarından biri olma özelliğini taşıyor. Romanın giriş cümlesinde, “Anlatacaklarımı gerçekten dinleyecekseniz, herhâlde önce nerede doğduğumu, rezil çocukluğumun nasıl geçtiğini, ben doğmadan önce annemle babamın nasıl tanıştıklarını, tüm o David Copperfield zırvalıklarını filan da bilmek istersiniz, ama ben pek anlatmak istemiyorum. Her şeyden önce, ben bu zımbırtılardan sıkılıyorum.” ifadeleri yer alıyor.

 

Holden, sorunlu bir öğrenim hayatı geçirmiş, çevresinde olup bitenlere karşı duyarlı olan, hassas, kırılgan ve alıngan bir gençtir. Holden’in etrafındaki insanları, sahte ve samimiyetsiz bulması, onun insanlardan uzlaşamamasına neden olmaktadır. Yer yer otobiyografik özellikler taşıyan ve bir karakter romanı olarak kabul edilebilecek olan bu roman okuyucuya, ergenlik dönemini yaşamakta olan bir gencin kısa bir serüvenini aktarıyor.

 

Bütünüyle kahraman bakış açısının kullanıldığı romanda, okuyucu da doğal olarak dış dünyayı Holden’in gözünden anlamlandırmaya çalışıyor. Edebî ve estetik bir değer taşıyıp taşımadığı tartışmaya açık olan romanda son derece ironik bir üslûp kullanılıyor. Holden, roman boyunca toplumu, yetişkinleri, başta okul kurumu olmak üzere diğer sosyal müesseseleri, öğretmenleri, insanlar arasındaki yapmacık ve iki yüzlü sosyal ilişkileri, hatta kendisini bile alaycı bir anlatımla eleştiren ve sorgulayan günümüz anti-kahramanlarının bir prototipi olarak değerlendirilebilecek, protest bir ergen konumunda bulunuyor. Birçok defa yasaklandığı hâlde dünya üzerinde sayısız dile çevrilen ve en çok okunan kitaplar arasında yer alan bu eserde, abartılı ve yoğun bir şekilde müstehcen ifadeler ve genel ahlaka mugayir bazı anlatımlar bulunuyor.

 

Bilimsel gelişmeyle paraya kavuşan ama bunun karşılığında sadeliği ve masumiyeti bozulan modern insanın bunalımını, Holden üzerinden anlatmaya çalışan Salinger’e göre, modern insan mutsuzdur. Çünkü insanın moral değerlerini, eğitim ve bilimle gelen dejenere olmuş geleneklere bırakması, insanların mutsuz olmasına yol açmıştır.

 

Salinger, bütün bunlara rağmen yine de Holden’in samimiyetini ve umudunu şu sözlerle ifade ediyor:  “Hep, büyük bir çavdar tarlasında oyun oynayan çocuklar getiriyorum gözümün önüne. Binlerce çocuk, başka kimse yok ortalıkta -yetişkin hiç kimse, yani- benden başka. Ve çılgın bir uçurumun kenarında durmuşum. Ne yapıyorum, uçuruma yaklaşan herkesi yakalıyorum; nereye gittiklerine hiç bakmadan koşarlarken, ben bir yerlerden çıkıyor, onları yakalıyorum. Bütün gün yalnızca bu işi yapıyorum. Ben çavdar tarlasında çocukları yakalayan biri olmak isterdim. Çılgın bir şey bu, biliyorum, ama ben yalnızca böyle biri olmak isterdim.”

 

Günümüzde insan ilişkilerine bakıldığında samimiyetin kaybolduğu gözlemleniyor. Birçok kişi, içindeki karmaşık ve kusurlu benliği gizleyerek, bir maske takıyor ve çoğu kimse toplum içinde çıplak gerçeğiyle var olmaya cesaret edemiyor. Bu yapaylık döngüsü de insanları birbirine yabancılaştırıyor. Holden’in çığlığı, bireysel bir acının ifadesi olmasının yanı sıra, modern toplumun insana olan yabancılaşmasının, bireyi nasıl bir keşmekeşe ve yalnızlığa sürüklediğinin bir kanıtı. Onun “sağır ve dilsiz gibi numara yapma” düşüncesi, insanların birbirini anlamaktan ne denli uzaklaştığının acı bir karşılığı.

 

Ergenlik dönemi, bir bireyin hayatındaki en özel ve en önemli dönemlerden biridir. Eğitimcilerin ve ebeveynlerin bu evreyi yaşayan bireyler üzerinde hassasiyetle durması gerekmektedir. Bu zaman dilimini yaşayan bazı bireyler otoriteye isyan eder, her türlü sistemi reddeder ve toplumsal geleneklerin ve ön kabullerin dışına çıkar. Eğitimcilerin ve ebeveynlerin görevi, söz konusu bu bireylerin kişisel farklılıklarını da göz önünde tutarak, bireyin olumlu ve istendik davranışlar kazanmasına yardımcı olmak ve onlara rehberlik etmektir.

 

Eğitim kurumları ve eğitimciler, gençleri iyi, doğru, duyarlı ve hassas bireyler olarak yetiştirmelidir. Bu temel hedefe ulaşmak için, okullar müfredatlarına etik değerleri, eleştirel düşünceyi ve empatiyi güçlü bir şekilde entegre etmelidir. Toplumsal sorunlara kayıtsız kalmayan, adil ve vicdanlı nesiller yetiştirmek, eğitimin kurumlarının en önemli görev ve sorumlulukları arasındadır.

 

Keyifli okumalar dileğiyle…

Yazıyı nasıl buldunuz?

Oy için yıldıza tıkla!

Ortalama Oy / 5. Oy Sayısı

Oyu yok

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

Paylaşarak destek olabilirsiniz!
Previous Post

Başımız Sağ Olsun

Next Post

Kimin umurunda

MehmetDedeoglu

MehmetDedeoglu

Next Post

Kimin umurunda

Bir yanıt yazın Yanıtı iptal et

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

No Result
View All Result

Hakkımızda

Kibele Kültür Sanat Logo

Kibele Kültür Sanat

Merhaba sevgili okur.

Mitolojide Tanrıların anası olarak bilinen Tanrıça Kibele’nin anaç, üretken, hayatın devamını sağlayan özelliklerinin uğruna inandık. Ve onun adını kullanıp Kibele Sanat olarak edebiyatta biz de varız dedik. Edindiğimiz misyonla amacımız; bizden önceki kalem ustalarımızın bayrağını, gelecek kuşaklara ulaştırmak. Çünkü edebiyat dünya tarihini içinde barındıran devasa bir ansiklopedidir… Devamını Oku

Arşivler

  • Eylül 2025
  • Ağustos 2025
  • Temmuz 2025
  • Haziran 2025
  • Mayıs 2025
  • Nisan 2025
  • Mart 2025
  • Şubat 2025
  • Ocak 2025
  • Aralık 2024
  • Kasım 2024
  • Ekim 2024
  • Eylül 2024
  • Ağustos 2024
  • Temmuz 2024
  • Haziran 2024
  • Mayıs 2024
  • Nisan 2024
  • Mart 2024
  • Şubat 2024
  • Aralık 2023
  • Eylül 2023
  • Ağustos 2023
  • Temmuz 2023

Kibele Kültür Sanat Logo

Kategoriler

  • Anlatı
  • Araştırma
  • Deneme
  • Genel
  • Hakkımızda
  • İnceleme
  • Kitap İncelemeleri
  • Masal
  • Öykü
  • Roman
  • Röportaj
  • Şiir
  • Sinema
  • Sizden Gelenler
  • Söyleşi
  • Tiyatro
  • Yeni Çıkanlar

Son Yazılar

  • Kahvaltı Tam Sekizde / Şükrü Beşiktaş
  • Aşkın Rıza İle Gerek / Ela Leyla
  • Oluyorum, Ölüyorum / Nevin Erkan
  • Mavi Kuş / Dinar Keskin
  • Nihilist / Yıldız Karaca

Copyright 2023 - 2025 Haziran K İ B E L E Kültür Sanat Dergisi Limited Şirketi All Right Reserved. Developer by Fedora Bilişim Teknolojileri İnternet Danışmanlık Hizmetleri Basım Yayın Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi. Bu sitede yayınlanan ses, görüntü, yazı içeren bilgi ve belge, hiçbir şekilde kullanılamaz, izinsiz kopyalanamaz. Tüm hakları K İ B E L E Kültür Sanat Dergisi Limited Şirketi'ne aittir.

KİBELE Abone
No Result
View All Result
  • Hakkımızda
  • Künye
  • Dergiler
  • Galeri
  • E-Dergi
  • Yazılar
    • Edebiyat
      • Şiir
      • Roman
      • Öykü
      • Deneme
      • İnceleme
      • Anlatı
      • Araştırma
    • Kitaplar
      • Kitap İncelemeleri
      • Yeni Çıkanlar
    • Tiyatro
    • Sinema
  • Yazarlar
  • İletişim
  • Üye Ol

Copyright 2023 - 2025 Haziran K İ B E L E Kültür Sanat Dergisi Limited Şirketi All Right Reserved. Developer by Fedora Bilişim Teknolojileri İnternet Danışmanlık Hizmetleri Basım Yayın Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi. Bu sitede yayınlanan ses, görüntü, yazı içeren bilgi ve belge, hiçbir şekilde kullanılamaz, izinsiz kopyalanamaz. Tüm hakları K İ B E L E Kültür Sanat Dergisi Limited Şirketi'ne aittir.