• Destek
  • Üye Ol
  • Yazar Girişi
  • Abone Ol
0 553 423 00 17 kibelekulturs@gmail.com
Kibele Kültür & Sanat Dergisi | Hayatı Doğuran Sanat  |  Hatice DÖKMEN
  • Hakkımızda
  • Kadromuz
  • Dergiler
  • Galeri
  • E-Dergi
  • Yazılar
    • Edebiyat
      • Şiir
      • Roman
      • Öykü
      • Deneme
      • İnceleme
      • Anlatı
      • Araştırma
    • Kitaplar
      • Kitap İncelemeleri
      • Yeni Çıkanlar
    • Tiyatro
    • Sinema
  • Yazarlar
  • İletişim
  • Üye Ol
No Result
View All Result
  • Hakkımızda
  • Kadromuz
  • Dergiler
  • Galeri
  • E-Dergi
  • Yazılar
    • Edebiyat
      • Şiir
      • Roman
      • Öykü
      • Deneme
      • İnceleme
      • Anlatı
      • Araştırma
    • Kitaplar
      • Kitap İncelemeleri
      • Yeni Çıkanlar
    • Tiyatro
    • Sinema
  • Yazarlar
  • İletişim
  • Üye Ol
No Result
View All Result
Kibele Kültür & Sanat Dergisi | Hayatı Doğuran Sanat  |  Hatice DÖKMEN
No Result
View All Result
Home Deneme

Her Çağın Bir Goriot Babası Vardır / Kazım Aldoğan

Kazım Aldoğan by Kazım Aldoğan
17 Şubat 2025
in Deneme, Genel
0
Her Çağın Bir Goriot Babası Vardır / Kazım Aldoğan
0
SHARES
22
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Zaman ve mekân ilişkisi, romanın inşa sürecinin olmazsa olmaz iki ana unsurudur. Zaman ve mekânın birlikte anlatılmadığı bir roman düşünülmesi hemen hemen imkânsızdır. Romanın dekoru mekândır. Gaston Bachelard, Mekânın Poetikası eserinde, evi algılayış tarzımızın, her türlü barınak imgesinin düşüncelerimizi, anılarımızı ve düşlerimizi nasıl şekillendirdiğini anlatır. Marx ise ‘’saraydaki, kulübedekinden farklı düşünür’’ derken mekânın imgesinden sınıfsal farkın yol açtığı bireyler arasındaki sosyal ve kültürel durumu tahlil etmeye çalışır. Değişimin ve sürekliliğin kıskacında zaman ve mekân kavramları insanoğlunun öyküsünde gövdedir. Romanda mekân özne kadar önemlidir, çünkü vakanın kıvılcımı mekânda çıkar.

Zaman ve mekân ilişkisi anlatımında Balzac’ın Goriot Baba romanı belki de dünya edebiyat tarihinin en önemli eserlerindendir. Mahmut Şevket Esendal’ın Ayaşlı Kiracılar eseri ile Balzac’ın Goriot Baba eserinin de mekânı pansiyondur. Esendal’ın Ayaşlı Kiracılar romanının yazıldığı tarih 1934,Goriot Baba romanın yayınlandığı tarih ise 1819.Zaman farklı olsa da mekânlar ve olaylar birbirine benzer. Her iki romanda da genç-yaşlı, bekâr-evli, fakir-zengin, memur-emekli bir takım pansiyonerlerin yaşamları dikkatleri sunulur. Bu yaşamlar gözler önüne serilirken, toplum ve bürokrasiye yönelik eleştiriler de her iki romancının hedeflediği temel unsurlar olarak göze çarpar.(1) Buradaki amacımız iki romanın karşılaştırılmasından çok, Balzac Goriot Baba romanın yazılmasından 115 yıl sonra Türk romanındaki  Batı tesirini hatırlatmaktır. Balzac dönemin Fransız aristokrasine yaptığı eleştirinin benzerinin Esendal Türk bürokrasisine yapar.

Goriot Baba’da mekân farklı sosyal ve kültürel sınıflardan insanların tükendiği, “feleğin çemberi”nden geçen ve yıkılmış insanların toplandığı Madame Vauguer’in pansiyonudur. Mekândan, toplumsal çatışmalara, modernitenin arızalarına ve zamandan yansıyan olaylara ayna tutmak çoğu kez sinemaya da konu olmuştur.2019 yılında gösterime giren İspanyol yapımı ve İvan Massague başrolde oynadığı Platform filminde ise mekân hapishanedir. Film hapishane kulesinde geçen olaylara yoksulluk, açlık, adaletsizlik ve dayanışma gibi temaları işler. Yukarıda söylediğimiz gibi mekân romanın var olmasının temel unsurudur.

Roman çağının izlerini taşır, yani zamanı geleceğe götürür. Goriot Baba romanı da 19.yüzyılda Fransa’daki aile ve toplumsal yabancılaşmanın, bozulmuşluğun, gelişen burjuvazi ile birlikte derinleşen sınıfsal çatışmaların ve paranın insana dair değerleri nasıl öldürdüğünü gösterir. Realist akımın 19.yüzyıldaki en önemli temsilcisi Balzac, Goriot Baba imgesiyle toplumun ve bireyin ruh tahlilini kendine has o muhteşem anlatım gücüyle tarihe not düşer. Baba ve çocuk ilişkisi, bireyler arasında rekabet ve yükselme hırsı, monden hayata katılmak isteyen bireyin kadını ve erkeği bir araç olarak kullanması romanda dikkat çeken temalardır.

Sınıfsal farklılıklar, monden ve züppe hayatlar ile ‘’ayak takımı’’nın sosyal koşulları, aristokrat-kentsoylu, şatafatlı ve avangart saray hayatı 19.yüzyıl realist akımının romanda işlediği en önemli tematik yapıdır. Goriot Baba romanında üst tabaka, yani hiyerarşinin en tepedekiler halktan üstündürler. Halk ile ilişkileri sadece çıkar odaklıdır. Şatoları ve sarayları, daima halkın yaşadığı yerlerin en üst tepelerinde bulunur.

Soylu olmak mirasla gelir, kalıtsaldır birey için. Ve Eguene’nin annesinin asilzade oluşu ona soylular arasında ayrıcalık verir. Onlarla aynı ortamlarda bulunma, aynı localarda oturup tiyatro seyretme, hatta işleri ve sevgilileriyle düşüp kalkma ayrıcalığını verir. Ama Eguene öğrencidir. Pansiyonda kaldır, köyde yaşayan ailesinin gurur ve iftiharı olmaya çalışır. Bir bakıma toplumu düzeltecek, Fransa’yı yeniden imar edecek kuşağı simgeler genç öğrenci. Bir yandan aristokrasiye yakın durarak onların oyununu öğrenip onların kartıyla oynamayı öğrenir. Bir yandan da pansiyonda kalan alt tabakadaki insanlarla dostluklar kurarak ortada denge kurmaya çalışır. Ve aklıyla, zekasıyla sevgilisi Goriot babanın kızı, Baron Nucingen’in karısı, bayan Delphine’yi asil yaşama duyduğu sarhoşluktan uyandırmaya çalışır. Bu da yazarın zaferidir bir bakıma, aristokrasiye karşı. Nucingen’de Rubempre, Paris’te bir hapishanede yaşamını kendi elleriyle son verir. Bu mücadelede tek kazanan, tek başarı olan burjuvaziyi simgeleyen Eguene Rastignac’tır. Rastignac, öğrenci olmanın yanında iyi bir politikacı, iyi bir maliyeci, züppe bir asilzade yardımsever bir burjuvazi rollerini oynamakta ustadır.(2)

Balzac 19.yüzyıl Fransa’sındaki burjuvazinin gelişmesiyle oluşan bütün toplumsal farklılıkları ve çatışmaları bir pansiyondaki insanların ilişlerinden bakarak tahlil eder. Mekânın poetikasından yansıyan gerçeklik Goriot Baba figürü ile hafızamıza yerleşir. Her devrin Goriot Baba’ları vardır.

 

 

 

(1).Elmas Şahin.Erzurum.2010

(2).Elmas Şahin.Erzurum.2010

Yazıyı nasıl buldunuz?

Oy için yıldıza tıkla!

Ortalama Oy / 5. Oy Sayısı

Oyu yok

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

Paylaşarak destek olabilirsiniz!
Previous Post

Havuzda Bir Öğleden Sonra / Füsun Uzunoğlu

Next Post

İyi Düşünün / Fatma Özger Bilgiç

Kazım Aldoğan

Kazım Aldoğan

Kazım Aldoğan Kimdir? 1964 yılında Kahramanmaraş’a bağlı Pazarcık İlçesinde doğdu.1988 yılında Çukurova Üniversitesi’nden mezun oldu.15 yıl özel sektörde yöneticilik yaptı.2006-2018 yılları arasında Mersin’de kitap ve yayıncılık alanında yöneticilik yaptıktan sonra emekli oldu.Şu anda SonsesTV.com’da yazılar yazmaktadır.Sözyüzü,Mersin Edebiyat ve Sanat Dergisi ve Lacivert dergilerinde kitap eleştirisi üzerine yazıları yayınlandı.NİLTV’de Baha Akıner ve Hüseyin Sungur ile birlikte EDEBİYAT SOHBETLERİ adlı programda edebiyat üzerine yorumlar yapmaktadır. Yakın bir tarihte ,Kitap ve Kültürel Eleştiri yazılarından oluşan bir incelemesi çıkacak.

Next Post
İyi Düşünün / Fatma Özger Bilgiç

İyi Düşünün / Fatma Özger Bilgiç

Bir yanıt yazın Yanıtı iptal et

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

No Result
View All Result

Hakkımızda

Kibele Kültür Sanat Logo

Kibele Kültür Sanat

Merhaba sevgili okur.

Mitolojide Tanrıların anası olarak bilinen Tanrıça Kibele’nin anaç, üretken, hayatın devamını sağlayan özelliklerinin uğruna inandık. Ve onun adını kullanıp Kibele Sanat olarak edebiyatta biz de varız dedik. Edindiğimiz misyonla amacımız; bizden önceki kalem ustalarımızın bayrağını, gelecek kuşaklara ulaştırmak. Çünkü edebiyat dünya tarihini içinde barındıran devasa bir ansiklopedidir… Devamını Oku

Arşivler

  • Mayıs 2025
  • Nisan 2025
  • Mart 2025
  • Şubat 2025
  • Ocak 2025
  • Aralık 2024
  • Kasım 2024
  • Ekim 2024
  • Eylül 2024
  • Ağustos 2024
  • Temmuz 2024
  • Haziran 2024
  • Mayıs 2024
  • Nisan 2024
  • Mart 2024
  • Şubat 2024
  • Ocak 2024
  • Aralık 2023
  • Kasım 2023
  • Ekim 2023
  • Eylül 2023
  • Ağustos 2023
  • Temmuz 2023

Kibele Kültür Sanat Logo

Kategoriler

  • Anlatı
  • Araştırma
  • Deneme
  • Genel
  • Hakkımızda
  • İnceleme
  • Kitap İncelemeleri
  • Masal
  • Öykü
  • Roman
  • Şiir
  • Sinema
  • Sizden Gelenler
  • Söyleşi
  • Tiyatro
  • Yeni Çıkanlar

Son Yazılar

  • ZİHNİNLE SAVAŞ, ELİNDE TIRPAN
  • Merve Durağı / Ağıt Destan
  • Varinya / Adem Tok
  • Kültür-Sanat ve İnsan: Sonuçta Kime Hizmet Eder? / Hasan Ali Çölük
  • Tutsak Düşen Şafaktır Bizleri Çağıran / Adem Tok

Copyright © 2024 Kibele Kültür Sanat. Tüm Hakları Saklıdır.

No Result
View All Result
  • Hakkımızda
  • Kadromuz
  • Dergiler
  • Galeri
  • E-Dergi
  • Yazılar
    • Edebiyat
      • Şiir
      • Roman
      • Öykü
      • Deneme
      • İnceleme
      • Anlatı
      • Araştırma
    • Kitaplar
      • Kitap İncelemeleri
      • Yeni Çıkanlar
    • Tiyatro
    • Sinema
  • Yazarlar
  • İletişim
  • Üye Ol

Copyright © 2024 Kibele Kültür Sanat. Tüm Hakları Saklıdır.