• Destek
  • Üye Ol
  • Yazar Girişi
  • Abone Ol
0 553 423 00 17 kibelekulturs@gmail.com
Kibele Kültür & Sanat Dergisi | Hayatı Doğuran Sanat  |  Hatice DÖKMEN
  • Hakkımızda
  • Kadromuz
  • Dergiler
  • Galeri
  • E-Dergi
  • Yazılar
    • Edebiyat
      • Şiir
      • Roman
      • Öykü
      • Deneme
      • İnceleme
      • Anlatı
      • Araştırma
    • Kitaplar
      • Kitap İncelemeleri
      • Yeni Çıkanlar
    • Tiyatro
    • Sinema
  • Yazarlar
  • İletişim
  • Üye Ol
No Result
View All Result
  • Hakkımızda
  • Kadromuz
  • Dergiler
  • Galeri
  • E-Dergi
  • Yazılar
    • Edebiyat
      • Şiir
      • Roman
      • Öykü
      • Deneme
      • İnceleme
      • Anlatı
      • Araştırma
    • Kitaplar
      • Kitap İncelemeleri
      • Yeni Çıkanlar
    • Tiyatro
    • Sinema
  • Yazarlar
  • İletişim
  • Üye Ol
No Result
View All Result
Kibele Kültür & Sanat Dergisi | Hayatı Doğuran Sanat  |  Hatice DÖKMEN
No Result
View All Result
Home Öykü

Kuşlar / Dilek İşcen Akışık

Dilek İşcen Akışık by Dilek İşcen Akışık
22 Şubat 2025
in Öykü
0
Kuşlar / Dilek İşcen Akışık
0
SHARES
11
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Işıltılı Bir Yolculuğa Kuş Bakışı
Yolculuğumuz boyunca aradığımız kişi belli. Bazen bilinçli, bazen de bilinçsiz
olarak gerçeklerin ağırlığıyla kendimize doğru yürümez miyiz? Varoluşumuz
daha derin bir anlam kazanır böylece. Adımlarımız bizi kendimize yaklaştırdıkça
özümüzü hissedebiliriz. Bu süreçte yepyeni bilgilerle donanırken somut
gerçeğin arkasındaki görünmeyeni görmeye başladığımızda, hakikat ürkütebilir
önce ancak yol aldıkça ışıltısıyla gözlerimiz kamaşır.
Kendimizle Buluşmayı Arzulamak
Kendimizle buluşarak bütünlenmeyi içtenlikle arzuladığımızda, hakikate
yaklaşabiliriz. Bilgi çok önemli ama esas olan bilginin bilince yansıması, onun
algılanış biçimi, değil mi? Yola çıkınca, ara ara durup arkamıza baksak dahi geri
dönmek yalnızca hayal olabilir artık. Hakikat ile hayal arasındaki duygusal,
düşünsel bağlantı edebiyatı yakından ilgilendirir. Gözlemler, yaşanmışlıklar,
görünenlerin arkasına saklananlar, hissedilenler; yaşayanlara ve yaşama değer
katmaz mı? Yıllardır şairlerin, yazarların ilham perisi olan kuşların da hakikat
yolculuğu edebiyatta dile getirilir. Her ne kadar konuşamayacakları düşünülse
bile…
Kuşların Hakikat Arayışı
Özgürlüğü kanatlarıyla cömertçe hissettiren bu sevgili varlıklardan söz
edince, çok özel bir yapıta değinmem gerektiğini düşünüyorum. Feridüddin
Attâr’ın Mantık Al-Tayr (Kuşların Dili) adlı mesnevisinde binlerce kuş
kendilerine bir padişah seçmeye karar verir. Hüthüt kuşu onlara Simurg adlı bir
padişahları olduğunu söylediğinde, Simurg’u bulmak amacıyla yola çıkar hepsi.
Yolculuk sırasında kuşlara kılavuzluk eden Hüthüt soru yağmuruna tutulur.
Onların bazı konuşmalarına kulak verelim mi birlikte?

“Ey kılavuzlukta bizden öndülü kapan… Yol
göstericilikte, ululukta bütün yücelikleri elde
etmiş olan! Hepimiz de güçsüz, kuvvetsiz bir
avuç arık kuşlarız. Ne kolumuz var ne de
kanadımız… Ne tenimiz var, ne kuvvetimiz!
Kadri yüce Simurg’a ne vakit ulaşabileceğiz…
Hatta birimiz ona erişip ulaşsa bile, bu
görülmemiş duyulmamış bir şeydir doğrusu!

Söyle aç bize… Onunla ne münasebetimiz var bizim? Körlükle sırra erişmeye
kalkışılır mı?”
Hüthüt’ün cevabı: “A eli boş kişiler, yüreğiniz bozuk sizin. Aşk yüreği bozuk
kişilerde olamaz ki… A yoksullar, bu eli boş halinizden ne elde ettiniz? Niceye bir
bu hal? Âşıklıkla kalbi çürük oluş bir arada olamaz. Simurg, âleme gölgesini
saldı da o yüzden her an bunca kuşlar meydana gelmede. Âlemdeki kuşların
suretleri, hep onun gölgesidir. Bunu iyice bil o hakikatten haberi olmayan!”
“Ey yol çavuşu, varacağım yere varırsam ondan ne isteyeyim? Âlem bana
onunla aydınlanmada; artık ondan ne isteyeyim, bilemiyorum ki! Ondan daha
iyi bir şey olduğunu bilseydim, varınca onu isterdim.”
Hüthüt’ün cevabı: “Ey gafil, sen onu bilmiyorsun… Ondan bir şey
isteyeceksen, onu iste! Bir şey isteyecek adamın, isteyeceği şeyin ne olduğunu
bilmesi, elbette iyidir. Onun kapısının toprağından bir koku elde edenin,
rüşvetle, hileyle kanıp, oradan geri dönmesine imkân mı var? Eğer bilsen…
Âlemde ondan daha iyi ne var ki ondan, onu isteyeceksin?”
Kuşların pek azı o makama erişir. Binde biri yol alıp oraya varabilir.
Denizlerde boğulanlar, yollarda kaybolanlar, sıcaktan can verenler, güneşin
sıcaklığıyla kanatları yananlar, yürekleri kebap olanlar, yoldaki vahşi hayvanlar
tarafından paralananlar, çamurlara saplanıp kaybolanlar, çöllerde susuzluktan
ölenler, ağır hastalıklara uğrayanlar, geri kalıp kafileden ayrılanlar, kendilerini
öldürenler, seyre ve çalgıya kapılarak varacakları yeri aramaktan vazgeçenler…
Ve… Binlercesinden sadece otuz kuş ulaşmak istediği yere varabilen. Gönülleri
kırık, bezgin, yorgun, kolsuz, kanatsız, hasta, perişan tam otuz kuş… Öyle bir
tapı görürler ki, hayrete düşerler… Yüz binlerce güneş, yüz binlerce ay ve yıldız
bir arada… “Güneş bile bu tapıda bir zerre gibi mahvolmuş. Nerde biz burada
görüneceğiz? Kim bize aldırış edecek? Yazık oldu yoldaki emeklerimize…”
Mahvolurlar, kendilerini kaybederler.
Böylece bir zaman gelir geçer. O yüce tapıdan ansızın bir yüce çavuş
çıkagelir, tenleri yanıp eriyen bu biçare otuz kuşu görür. “Âlemde size kim
derler? Siz bir avuç güçsüz kuvvetsiz kuşsunuz. Buraya ne yapmaya geldiniz?”
Hepsi birden ses verir. “Biz buraya, Simurg padişahımız olsun diye geldik.
Hepimiz de bu tapının biçareleriyiz. O yolun âşıkları, kararsızlarıyız. Bu tapıda
huzura ereriz ümidiyle uzak yollardan geldik. Umarız ki padişahımız
zahmetimizi takdir eder de nihayet bize lütuflarda bulunur, derdimize derman
olur.” Çavuş der ki: “A başı dönmüş sersemler, a çamur hâline gelmiş, gönül
kanına bulanmış biçareler… Siz âlemde ister olun, ister olmayın; zaten ebedi
padişah odur.”

Çavuş geri dönmelerini söylese de kuşlar yine yollara düşmek istemezler.
Sonra önlerine kâğıtlar konur. Tutsaklar, kâğıtlara iyice bakınca, bu onlara
yaşadıkları tüm zorluklardan daha zor gelir. Görürler ki yaptıkları her şey o
kâğıtlarda yazılıdır. Kuşların utançtan dolayı canları tamamen yok olur.
Temizlenip arındıktan sonra o tapının nuru ile hepsi yeniden can bulur.
Yeniden kul kesildiklerinde, eskiden yaptıkları ve yapmadıkları da temizlenip
hatıralarından silinir. Yakınlık güneşi doğar, onun ışığıyla canları parlar. Cihan
Simurg’unun yüzü akseder, o anda o nurun aksiyle onun yüzünü görürler.
Fakat ona bakınca gördükleri Simurg’un otuz kuştan ibaret olduğudur. Başları
döner şaşkınlıktan. Simurg’a bakınca orada ancak kendilerini görürler.
Kendilerine bakınca da onu. Bir anda hem Simurg’a hem de kendilerine
bakarlar. Bu sefer her iki bakışta da gördükleri, eksiksiz artıksız bir Simurg’dan
ibarettir. Hepsi hayret denizine dalar, kendilerini düşüncesiz bir düşünceye
kaptırırlar. Dilsiz dudaksız sorarlar, bu gizli şeyin ne olduğunu. O tapıdan dilsiz
dudaksız bir ses gelir: “Güneşe benzeyen bu tapı, bir aynadır. Kim gelir, bakarsa
orada kendini görür. Kendisi candan, tenden ibarettir; orada da canını, tenini
seyreder. Siz buraya otuz kuş olarak geldiniz. Bu aynada da otuz suret
peydahlandı. Önce ne bilirsen bil, gördün mü anlarsın ki, görgün, bildiğine hiç
benzemiyor. Dediğin, işittiğin sözler de ondan bambaşka! Bunca vadiler, bu
kadar adam gördünüz. Nihayet otuzunuz da hayretlere dalıp kaldınız. Ne
gönlünüz kaldı, ne sabrınız; hayran oldunuz, hayran! Yüzlerce yüceliğe erdiniz,
yüzlerce naz elde ettiniz de bizde mahvoldunuz. Sonra da yine bizde kendinizi
buldunuz!”
Sözün kısası, gölge güneşte kaybolup gider. Yoldayken söyledikleri sözler
pek çok ama o tepeye vardıklarında ne söz kalır ne ses. Ne baş kalır ne beyin.
Kılavuz, yolcu hatta yol da kalmaz…
Kuşlarla İnsanlara Dair Gözlemler
Gördüklerimiz, hissettiklerimiz göreceli tabii. Şimdi gerçekçi gözlemlerle
devam edelim mi yolumuza? Haldun Taner yaz kış saat beşte yataktan kalkar,
sabahı herkesten önce yakalamak için. Yalıda Sabah öyküsünde keyifle anlatır
dikkatle incelediklerini. “İn cin uyanmadan önce denizin üstü de boş gibidir. Bir
gece balıkçılı ya da erkenci iki martı sezilir alacakaranlıkta. Amaçsız, kararsız
oraya buraya süzülürler. İşgüzar işgüzar kanat çırparken birden durulur, suya
konarlar. Ben onları maçtan önce ısınmaya çıkmış çurçur yedek oyunculara
benzetirim. Asıl maç çok sonra başlayacak.” Yaşam da öyle değil mi? Olaylar,
alıştırmak için ısıtır önce insanları bazen yavaşça, sinsice… Hissettirmeden.
Bazen de yüzme bilmeyenleri, öğrenmeye panjurlarını kapamış olanları
hoyratça savuruverir derin denizlere. Mücadele… Evet, bütün mesele
mücadeleye dayanmak, pes etmemek. Her türlü havada çözüm üretmek az hüner değil. Mesela kırlangıçlar sahildeki apartman bacalarını pek severler,
pencere pervazlarını da. Sıcak iklimlere kavuşuncaya dek böyle idare etmek
akıllıca tabii. Serçeler de yazarımız gibi erkenden uyananlardan. Onlara cumbul
cumbul laf söylenmez. Utangaç, ürkek, tatlı bebekler. Bırakılan ekmekleri görür
görmez didiklemeyi pek severler. On metre dalabilen ama yakaladıkları
balıkları bazen obur martılara kaptıran karabatakların yanı sıra, tüm kuşları
kıskandıran, yön duyguları gelişmiş, denizin yüzeyine çok yakın uçan yelkovan
kuşlarını da unutmak ne mümkün. Ya siz, sabah erken kalkmayı mı yoksa derin
uykulara dalmayı mı seversiniz? İşe geç kaldığınızda, bir deniz saksağanı gibi
telaşlı ve sinirli misiniz yoksa?
Yaşam maçı başlamadan önce toplaşır martılar. Onları gören gelir, etraf bir
anda dolar. Doymak bilmez martılar birbirlerinin ağzından balık kaparlar çığlık
çığlığa. Yukarılardan bir yerlerden bu cümbüşü izleyen kim sizce? Her tepeden
bakışta ukalalık olabilir hele zekâsı kanıtlanmış biriyse bakan. Düşünmeye
gerek var mı? Bu bir karga. Balkonumuzdaki çiçekleri kaç kez talan ettiklerini
bir bilseniz. Sebebini sorduğumda, arkadaşlarını beslemişiz. Onlardan
esirgemişiz ama. Ah, ne kindardır. Kedileri bile korkutabilirler üstelik. Bir de
“Kuş beyinli!” demiyorlar mı? Bal gibi, her şeyi hatırlıyorlar. Onca kandırılıştan
sonra her şeyi unutmak insanlara özgü değil mi? Çıkar sağlama merakları
yüzünden olsa gerek.
Neyse, martılara geri dönelim. Panayıra benzeyen kahvaltı faslının ardından
“kaya kapmaca” oyunları başlayınca, en açıktaki kayayı kapmak için yarışırlar.
Avaz avaz kapışmanın sonucunda kayaya ilk çıkana dokunulamaz. “Erken gelen
oturur kuralını siz sade insan toplumlarında mı geçerli sanıyordunuz? İlk
konanın öncelik hakkına, martıların bu oyununda da uyulur. Bildiğim, hiçbir
martı bu kuralı bozmuyor. Kimse artık kayanın keyfini süren martıyı
bunaltmıyor. Boşta kalınca belki kızgın, belki şaşkın ve üzgün, bilemem, kuş
olmadım ki bileyim, belki de hevesi kursağında kalmışların öfkesiyle, kanada
kuvvet o martının tepesinde tur atmaya başlıyorlar. Bu söylediğim martılar, ya
hep ya hiçe oynayan ihtiraslı martılardır. Amaçları o en güzel kayadır.” Hırs
gözünü bürüyen insanlar da hedeflerine ulaştıklarında, açlıkları diner mi? Ne
yazık ki mümkün olabilse gökyüzüne bir kaya inşa etmeye kalkışabilirler.
Uçamayacaklarının farkında değiller belki de.
Kanaatkâr, temkinli martılarsa ilk yarışta en güzel yeri kapamayacaklarını
sezdiklerinde ulaşabilecekleri, uygun bir hedefe yönelirler. Diğer kayaların
tepesinde sabırla dönmeye başlarlar, arkadaşlarından birinin oradan bıkıp
havalanması umuduyla. Rüzgârlı havalarda bile bu tutumlarından
vazgeçmezler. Hayli azimlidirler. Peki, paylaşılamayan kayalar neden yalnızca martıların tekelinde? Niçin bir
karga veya kırlangıç oraların keyfini sürmekle ilgilenmez? Aralarında gizli bir
anlaşma olabilir mi? Ya imzalarını atmayı pek seven güvercinlere ne demeli?
Bu yersiz, şımarık davranışlara hiç kafa yormamaları tuhaf. Bazı yerlerin birileri
tarafından istila edilmesini kabullenmek bu kadar mı kolay?
Üçüncü kattan gözlemlerine devam eden yazarımız bakın ne diyor:
“Kahvecinin kırlangıcı dal değiştirdi. Bir iki karga basso sesiyle avaz avaz öttü.
Kayalarda hegemonya sürüyor. Statüko henüz bozulmadı. Ama ikinci, üçüncü
kayalara usulca yerleşen kanaatkâr, tedbirli martılarda belli belirsiz bir
hareketlenme var. Hallerinden memnun kalsalar ya, hayır. Onların da gözü en
güzel kayada şimdi. İhtiras onları da bürümüş. Onun biraz kıpırdadığını görünce
hemen yerini almak için depara hazır durumdalar. Kendilerini onun tabii vârisi
sayıyorlar.” Sebep, başkalarının imrendiği bir yere kurulmanın övüncünü tatma
isteği mi acaba? Aylak bir martı tarafından en güzel kayanın kapılması da
şaşırtıcı. Bu martı ekibi aynı mı kalır yoksa değişir mi? Martı olmayanın onca
soruyu yanıtlaması imkânsız ancak kuralların değişmediği apaçık.
Çok sinsi, kendini göstermeyen bir kaya daha var. Üstü işaretsiz, fenersiz bir
kaya… Kaptanların ve kayıkçıların çarpmamak için kolladıkları bir kaya… Yunan
tragedyasını düşündüğümüzde, izleyici kahramanla özdeşleştiğinden onun
başına gelen üzücü olayları kendisi yaşıyormuşçasına dehşete düşerek
hırslarından arınır. Aslında bu durum gerçeği ne kadar yansıtıyor? İnsan,
başkalarının trajedilerine görünüşte üzülen ancak kendisinin başına gelmediği
için memnun olan hatta sevinen bir canlı mı acaba? İşte taa uzaklardan, işlerin
yolunda gittiği bir limandan yüksek dalgalarla boğuşan denizcileri izlemek
böyle bir şey olsa gerek. Tragedya da izleyiciye yaranmak isteyebilir. O kendini
göstermeyen sinsi kaya kaç kişiyi mahveder? Kimlerin aklını başından alır?
Haldun Taner şöyle der: “Hayvanlar dünyasında acımasız yok ediş vardır.
Vahşet vardır. Ama eziyet ve işkence yalnız insanlara vergi. Hem de
sunturlusu.” Bu konuda ne düşündüğünüzü merak ediyorum. Öykünün sonuna
doğru, o pürdikkat gözlemlerine bir ilave daha yazarımızdan: “Oh be! Dünya
var kıyıda. Bu kıyıda burnu büyüklere, ukalalara yer yok. Alçakgönüllüler ülkesi
bu kıyı. Doğa tiryakiliğinden başka hiçbir şeyin geçerli olmadığı. Sadece
yaşayan. Ahkâm çıkarmadan, yorum yapmadan. Dünü, evvelki günü, bugünü,
yarını, öbür günü takmadan. Sadece yaşayan. Yalın olarak hiçbir şeyi
kuruntulamadan, gösterişe kalkmadan. Herkese, doğanın her yarattığına
yaşam hakkı tanıyıp, onların içinde eriyerek, onlardan biri olarak yetinebilerek.
Hiç konuşmadan, yazmadan, kendini belli etmeden, başkalarının yargısını
sallamadan, umursamadan.”

Gönül ışıl ışıl parıldadığında, aralanır perdeler… Kayaların, çöllerin, dağların,
güneşin arkası, denizlerin dibi sessizce ses verir mi? Evet. Sözün bittiği
yerdeyim artık. Son söz, kuşların çünkü.

Yazıyı nasıl buldunuz?

Oy için yıldıza tıkla!

Ortalama Oy / 5. Oy Sayısı

Oyu yok

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

Paylaşarak destek olabilirsiniz!
Previous Post

Eylül’ün Ta Kendisi / Serdar Erdi Aytaş

Next Post

Öyküler Üzerine / Gökhan Çağlayan

Dilek İşcen Akışık

Dilek İşcen Akışık

Dilek İşcen Akışık, İzmir doğumlu. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Fakültesi İngilizce Bölümünü bitirdi. Otuz yıl eğitimci olarak çalıştı. Öğrencilik yıllarında günlüklerle başlayan yazı yolculuğunu şiirle sürdürdü. Zaman içinde öykü ve denemelerle yol aldı. Şiirleri; Detay, Şiir Ülkesi’nde, İstanbul Şiirleri, Şiir İstanbul’a Seyahat Ediyor (Türkçe, İngilizce, Yunanca), İstanbul-Selanik Hattı (Türkçe, İngilizce, Yunanca), Benidorm İstanbul 2020 Türk Şairler (Türkçe, İngilizce, İspanyolca), Cemal Süreya’nın Ölümünün Otuzuncu Yıl Anısına (Türkçe, İngilizce), 2021 Unesco Dünya Şiir Günü İstanbul Etkinlikleri, 21.Yüzyıl Türk Şiiri seçkilerinde, öykü ve denemeleri; Sin Edebiyat, Nif Sanat, Son Gemi, Lacivert, Kirpi, Yazı-Yorum, Papirüs, Panzehir, Edebiyat Nöbeti, Cumba Fanzin’de ve 21 Kadın 21 Öykü, 22 Kadın 22 Öykü, 23 Kadın 23 Öykü, Tanrıların ve Tanrıçaların İzinde, Öteki Sesler seçkilerinde yayımlandı. Dilekistan (şiir), Dilekistan Öyküleri (öykü), Değerine Değer Kat (deneme), Zamansız Saat (öykü) adlı kitapları ve Kışkırtıcı Eşikler adlı bir roman dosyası bulunuyor.

Next Post
Öyküler Üzerine / Gökhan Çağlayan

Öyküler Üzerine / Gökhan Çağlayan

Bir yanıt yazın Yanıtı iptal et

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

No Result
View All Result

Hakkımızda

Kibele Kültür Sanat Logo

Kibele Kültür Sanat

Merhaba sevgili okur.

Mitolojide Tanrıların anası olarak bilinen Tanrıça Kibele’nin anaç, üretken, hayatın devamını sağlayan özelliklerinin uğruna inandık. Ve onun adını kullanıp Kibele Sanat olarak edebiyatta biz de varız dedik. Edindiğimiz misyonla amacımız; bizden önceki kalem ustalarımızın bayrağını, gelecek kuşaklara ulaştırmak. Çünkü edebiyat dünya tarihini içinde barındıran devasa bir ansiklopedidir… Devamını Oku

Arşivler

  • Mayıs 2025
  • Nisan 2025
  • Mart 2025
  • Şubat 2025
  • Ocak 2025
  • Aralık 2024
  • Kasım 2024
  • Ekim 2024
  • Eylül 2024
  • Ağustos 2024
  • Temmuz 2024
  • Haziran 2024
  • Mayıs 2024
  • Nisan 2024
  • Mart 2024
  • Şubat 2024
  • Ocak 2024
  • Aralık 2023
  • Kasım 2023
  • Ekim 2023
  • Eylül 2023
  • Ağustos 2023
  • Temmuz 2023

Kibele Kültür Sanat Logo

Kategoriler

  • Anlatı
  • Araştırma
  • Deneme
  • Genel
  • Hakkımızda
  • İnceleme
  • Kitap İncelemeleri
  • Masal
  • Öykü
  • Roman
  • Şiir
  • Sinema
  • Sizden Gelenler
  • Söyleşi
  • Tiyatro
  • Yeni Çıkanlar

Son Yazılar

  • Merve Durağı / Ağıt Destan
  • Varinya / Adem Tok
  • Kültür-Sanat ve İnsan: Sonuçta Kime Hizmet Eder? / Hasan Ali Çölük
  • Tutsak Düşen Şafaktır Bizleri Çağıran / Adem Tok
  • Askıda Kaldı / Galip Uçar

Copyright © 2024 Kibele Kültür Sanat. Tüm Hakları Saklıdır.

No Result
View All Result
  • Hakkımızda
  • Kadromuz
  • Dergiler
  • Galeri
  • E-Dergi
  • Yazılar
    • Edebiyat
      • Şiir
      • Roman
      • Öykü
      • Deneme
      • İnceleme
      • Anlatı
      • Araştırma
    • Kitaplar
      • Kitap İncelemeleri
      • Yeni Çıkanlar
    • Tiyatro
    • Sinema
  • Yazarlar
  • İletişim
  • Üye Ol

Copyright © 2024 Kibele Kültür Sanat. Tüm Hakları Saklıdır.