• Destek
  • Üye Ol
  • Yazar Girişi
  • Abone Ol
0 553 423 00 17 kibelekulturs@gmail.com
Kibele Kültür Sanat Dergisi | Hayatı Doğuran Sanat  |  Hatice DÖKMEN
  • Hakkımızda
  • Künye
  • Dergiler
  • Galeri
  • E-Dergi
  • Yazılar
    • Edebiyat
      • Şiir
      • Roman
      • Öykü
      • Deneme
      • İnceleme
      • Anlatı
      • Araştırma
    • Kitaplar
      • Kitap İncelemeleri
      • Yeni Çıkanlar
    • Tiyatro
    • Sinema
  • Yazarlar
  • İletişim
  • Üye Ol
No Result
View All Result
  • Hakkımızda
  • Künye
  • Dergiler
  • Galeri
  • E-Dergi
  • Yazılar
    • Edebiyat
      • Şiir
      • Roman
      • Öykü
      • Deneme
      • İnceleme
      • Anlatı
      • Araştırma
    • Kitaplar
      • Kitap İncelemeleri
      • Yeni Çıkanlar
    • Tiyatro
    • Sinema
  • Yazarlar
  • İletişim
  • Üye Ol
No Result
View All Result
Kibele Kültür Sanat Dergisi | Hayatı Doğuran Sanat  |  Hatice DÖKMEN
No Result
View All Result
Home Genel

Mitolojide ve Tablolarda Europa

Haluk Erdemol by Haluk Erdemol
28 Nisan 2025
in Genel
0
Mitolojide ve Tablolarda Europa

Jean_Cousin (Baba) - Europa'nın kaçırılışı

0
SHARES
26
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Europa, önemli merkezleri Tyre ile Sidon olan antik Fenike’nin (bugünkü Lübnan) kralı Agenor ile eşi Telephassa’nın beş çocuğundan biri, tek kız çocuklarıdır.

Bilindiği gibi Zeus (Jupiter) gönül serüvenlerini Olympos dışında da sürdürür ve eşi Hera’nın kıskanç gözlerinden kaçmak için kendini başkalaştırır, duruma göre uygun gördüğü biçimlere sokardı. Fenike prensesine gönül düşürdüğünde amacını gerçekleştirmek için oğlu Hermes’e verdiği bir görevle işe başladı.

Ovidius anlatıyor: (Dönüşümler, II. Kitap, 836-875; III. Kitap 1-2 dizeler.)

“Babası (Zeus) onu (Hermes’i) yanına çağırdı ve kendine özel aşk serüvenini açık etmeden şunları söyledi ona: “Oğlum, sen ki her dediğimi hemen yerine getirirsin; şimdi gecikmeden, o her zamanki hızınla yeryüzüne in ve annenin yıldızını (astronomide Maia isimli yıldız) sol taraftan gören ülkeye git. Yerliler Sidon derler o ülkeye. Dağın yamacında otlarken göreceğin kraliyet sürüsünü deniz kıyısına doğru sür.” Böyle konuştu ve çok geçmeden istediği oldu. Sığır sürüsü dağın eteğinden kıyıya, yüce kralın kızının (Europa) Tyre’li kızlarla oynamayı sevdiği yere doğru sürüldü.

Goya – Europa’nın kaçırılışı

“Yücelik ve aşk ne bir araya gelir ne de aynı yerde oyalanır. Bu yüzden, sağ elinde üç çatallı şimşeğini tutan ve bir baş sallamayla yeryüzünü sallayan tanrıların babası ve egemeni asasını bir kenara bırakıp yüce varlığından çıkarak kendini bir boğanın biçimine büründürdü. Sürüye katıldı ve aralarına girince onlarla birlikte böğürdü, taze otları adımlayarak çevrede dolaştı. Rengi ayak basılmamış, yağmur getiren güney rüzgârının henüz eritmediği kar gibi beyazdı. Boynunu kuşatan kaslar gerdanından sarkıyordu. Kısacıktı boynuzları; incilerden daha beyazdı, bir sanatçının ellerinde yontulup biçim verilmiş gibiydi. Yüzü ve gözleri korku salmıyor, tüm görünümünden uysallık
yansıyordu.

“Agenor’un kızı hem çok güzel hem de sevecen bakışlı olduğu için ona hayret ve hayranlık dolu bakışlarla bakar. Fakat çok yumuşak başlı görünmesine karşın önce ona dokunamaz, korkar. Çok geçmeden yaklaşır ve onun  kar beyazı dudaklarına birkaç çiçek uzatır. Biçim değiştirmiş Âşık sevinir, gelecek zevk anlarının bir ön tadımlığı olsun diye kızın ellerini öper. Tutkusunu dizginlemekte zorlanır. Az sonra coşkuyla çimenlerde sıçramaya başlar, oradan da kar beyazı gövdesiyle sarı kumlar üzerine uzanıverir. Kızın korkusu yavaş yavaş geçtiğinde okşaması için böğrünü gerer ve çiçek taksın diye boynuzlarını uzatır. Prenses daha da ileri gider, kimin sırtına bindiğinden habersiz, boğanın sırtına oturur cesurca.

Claude Lorrain – Kıyı manzarası ve Europa’nın kaçırılışı
Europa’nın kaçırılış Kırmızı figür seramik-MÖ 350-340

 

 

 

 

 

 

 

“Tanrı yavaş yavaş kuru topraktan uzaklaşır, önce sığ sulara sokar emanet toynaklarını, sonra daha uzaklara doğru, sırtındaki ganimetiyle hızla süzülür açık deniz üzerinde. Kız korkudan titrer, arkasına döner ve uzaklaşan kıyıya bakarken bir eliyle boynuzun birini sımsıkı tutar, diğer eliyle de boğanın sırtına tutunur. Uçuşan etekleri esintiyle savrulur arkasında.

“Ve Tanrı Girit kırsalına vardığında boğa görünümünden sıyrılıp kendi öz benliğini açığa çıkarır.”

Europa’nın kaçırılış öyküsünü Ovidius’un ‘Dönüşümler’inden aktardık. MS 2. yüzyılda yaşamış olan Samsatlı Lukianos’un tanrısal kişilikleri konuşturduğu diyaloglarından birinde Batı Rüzgârı Zephyros Europa’nın kaçırılışına nasıl tanık olduğunu Güney Rüzgârı Notos’a şöyle anlatıyor:

‘‘Zephyros – ….. Zeus kendini bir boğaya dönüştürüp kızların arasına katıldı, o da onlarla oynamaya başladı. Tepeden tırnağa bembeyaz gövdesiyle ve kıvrımları hoş görünümlü boynuzlarıyla çok güzel bir boğa olmuştu. Evcil bir hayvana özgü uysal bakışlarla bakıyordu kızlara. Derken kıyıda tatlı bir sesle böğürüp coşkulu hareketler yapmaya başladı. Bu Europa’nın o kadar hoşuna gitti ki canı boğanın sırtına binmek istedi, hiç çekinmeden oturuverdi. Boğa kızı sırtında bulur bulmaz koşar adım denize doğru seğirtti ve suya girip yüzmeye başladı. Kızcağız çok korkmuştu, sol eliyle boğanın boynuzlarından birine tutunurken sağ eliyle de bol dökümlü giysisinin uçuşan eteklerini tutuyordu.

François Boucher – Europa’nın kaçırılışı
Luigi Ademollo – Zeus Europa’yı kaçırıyor

 

 

 

 

 

 

 

 

Notos – Ne hoş bir manzaraya tanık olmuşsun Zephyros; denizde yüzen âşık Zeus ve sırtında sevdiceği.

Maarten_de_Vos – Europa’nın kaçırılışı
Giuseppe_Cesari_- Europa’nın kaçırılışı

Zephyros – Sonra olanlar daha da hoş. Deniz birden sakinleşmişti, bir kıpırtı bile yoktu, ama biz ses çıkarmadan sadece seyirci kalarak peşlerinden gidiyorduk. Eros ve arkadaşları ara sıra ayaklarını suya değdirerek yanlarında uçuşuyor, ellerindeki meşaleleri sallayarak hep bir ağızdan düğün şarkıları söylüyorlardı. Bu arada Nereid’ler de denizden çıkıp bindikleri yunusların üzerinde ellerini çırparak eşlik etmeye başladılar; çoğu yarı çıplaktı. Triton’lar ve görünümü ürkünç olmayan bir sürü deniz yaratığı Europa’nın çevresinde dans ediyordu. Poseidon yanına eşi Amphitrite’yi oturtmuş, neşe içinde arabasını sürüyor, arkasında yüzen kardeşine kılavuzluk yapıyordu. Bütün bu manzarayı taçlandırırcasına Aphrodite iki Triton’un taşıdığı bir istiridye kabuğunda uzanmış süzülüyor, geline türlü türlü çiçekler atıyordu. Bu şenlikli alay Fenike’den Girit’e kadar böyle sürüp gitti. Ada’ya ayak basar basmaz boğa boğalıktan çıktı. Zeus Europa’yı elinden tutup Dikte Mağarası’na götürdü onu. Genç kızın yüzü kızarmıştı, bakışları yere dönüktü; neden kaçırıldığını biliyordu çünkü. Biz de sağa sola estirip denizi coşturmaya koyulduk.’’

Rembrandt – Eutopa!nın kaçırılışı
Hendrick_Goltzius_- Europa’nın kaçırılışı
Gustave_Moreau -Europa’nın kaçırılışı

 

 

 

 

 

 

Girit’te Europa’nın Zeus’tan üç oğlu oldu: Minos, Rhadamantis ve Sarpedon. Zamanın Girit kralı Asterios Europa’yı kraliçesi yaparak üç çocuğunu evlat edindi. Minos Asterios’tan krallığı devraldı ve kurup geliştirdiği Minos uygarlığına adını verdi. Rhadamantis ünlü bir yasa koyucu oldu ve ölümünden sonra yeraltı tanrısı Hades tarafından Ölüler Diyarı’na yargıç atandı. Ölümünden sonra Minos da başyargıç göreviyle kardeşinin yanına geldi. Sarpedon Likya’ya (Antalya’nın batısı) göç edip bu bölgeye adını veren Lykos ile tahtı paylaştı. Europa’ya gelince, o da zaman içinde adını Avrupa Kıtası’na verdi. Europa’nın babası kral Agenor oğullarına kız kardeşlerini aramaları, bulmadan geri dönmemeleri yolunda buyruk vermiş, “Onu bulmadan geri dönerseniz cezanız sürgün olur” demişti onlara. Arayışları boşa çıktığından oğullardan hiçbiri geri dönemedi. Bunlardan Kadmos son uğrak yeri olan Yunan anakarasında Thebai kentini kurdu. Kurduğu kentin yanı sıra önce konuk geldiği topraklara bir armağan getirmişti yanında: Yunan alfabesinin kökeni olan Fenike alfabesini.

1610’da Galileo’nun Jupiter gezegeninin çevresinde ilk kez gözlemlediği dört uydudan birine aynı yıl Europa adını veren Alman bilim adamı Simon Marius, Jupiter’le Europa’nın sonsuza dek bir arada kalmalarını istemişti herhalde; Jupiter’in yine başkalaşarak yaklaştığı Kallisto ve İo’nun isimlerini verdiği diğer iki uydu için de yaptığı gibi.

Noel Nicolas Coypel – Europa’nın kaçırılışı
Tiziano – Europa’nın kaçırılışı

Yazıyı nasıl buldunuz?

Oy için yıldıza tıkla!

Ortalama Oy / 5. Oy Sayısı

Oyu yok

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

Paylaşarak destek olabilirsiniz!
Previous Post

Zorunlu Ders Uyum Sağlamak / Mehmet Deniz Yılmaz

Next Post

İlk Gecikme / Adem Tok

Haluk Erdemol

Haluk Erdemol

Haluk Erdemol, (Ankara, 1945), uluslararası bankacılık alanından emekli; beğendiği incelikli ve bellekte iz bırakan öyküleri çevirmekten hoşlanıyor. Ilgaz, Adam Öykü, Özgür Edebiyat, Notos Öykü gibi çeşitli edebiyat dergilerinde yer almış çevirilerinin yanı sıra yayımlanmış çeviri kitapları da var: Bir Köy Doktorundan Öyküler-M.Bulgakov (Notos), Uykusuzluk-Henry Miller (Notos), Gönül Öyküleri- Maupassant’dan seçme öyküler (Alakarga), Yılbaşı Hediyeleri-Klasiklerden Seçme Öyküler (Alakarga), Yeşil Kapı - O.Henry’den Seçme Öyküler (Ayrıntı), Öç Öyküleri (A7), Prometheus Kafkaslarda-Lukianos’dan seçme diyaloglar (Alakarga). Üniversite eğitiminden (DTCF-Arkeoloji) dolayı mitoloji ve sanat tarihi de ilgi alanında. Bütün Dünya dergisi için hazırladığı ‘Mitolojiden Yansıyanlar’ ve ‘Bir Resim - Bir Öykü’ yazı dizilerinde mitolojiden, tarihten ve yazından tuvallere yansıyan öykülere yer verdi. (2012-2020).

Next Post
İlk Gecikme / Adem Tok

İlk Gecikme / Adem Tok

Bir yanıt yazın Yanıtı iptal et

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

No Result
View All Result

Hakkımızda

Kibele Kültür Sanat Logo

Kibele Kültür Sanat

Merhaba sevgili okur.

Mitolojide Tanrıların anası olarak bilinen Tanrıça Kibele’nin anaç, üretken, hayatın devamını sağlayan özelliklerinin uğruna inandık. Ve onun adını kullanıp Kibele Sanat olarak edebiyatta biz de varız dedik. Edindiğimiz misyonla amacımız; bizden önceki kalem ustalarımızın bayrağını, gelecek kuşaklara ulaştırmak. Çünkü edebiyat dünya tarihini içinde barındıran devasa bir ansiklopedidir… Devamını Oku

Arşivler

  • Haziran 2025
  • Mayıs 2025
  • Nisan 2025
  • Mart 2025
  • Şubat 2025
  • Ocak 2025
  • Aralık 2024
  • Kasım 2024
  • Ekim 2024
  • Eylül 2024
  • Ağustos 2024
  • Temmuz 2024
  • Haziran 2024
  • Mayıs 2024
  • Nisan 2024
  • Mart 2024
  • Şubat 2024
  • Ocak 2024
  • Aralık 2023
  • Kasım 2023
  • Ekim 2023
  • Eylül 2023
  • Ağustos 2023
  • Temmuz 2023

Kibele Kültür Sanat Logo

Kategoriler

  • Anlatı
  • Araştırma
  • Deneme
  • Genel
  • Hakkımızda
  • İnceleme
  • Kitap İncelemeleri
  • Masal
  • Öykü
  • Roman
  • Şiir
  • Sinema
  • Sizden Gelenler
  • Söyleşi
  • Tiyatro
  • Yeni Çıkanlar

Son Yazılar

  • GÖRÜYOR MUSUN?
  •   Sevgilim / Kerim Tanış
  •  Er  Uykusu /  Sinem Deniz Kılıç
  • Past Lives- Başka Bir Hayatta Filmi
  • Ekranların Ardındaki Gelecek: Teknoloji Eğitimde Ne Kadar Öğretici? / Yalçın Sevim

Copyright 2023 - 2025 Haziran K İ B E L E Kültür Sanat Dergisi Limited Şirketi All Right Reserved. Developer by Fedora Bilişim Teknolojileri İnternet Danışmanlık Hizmetleri Basım Yayın Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi. Bu sitede yayınlanan ses, görüntü, yazı içeren bilgi ve belge, hiçbir şekilde kullanılamaz, izinsiz kopyalanamaz. Tüm hakları K İ B E L E Kültür Sanat Dergisi Limited Şirketi'ne aittir.

No Result
View All Result
  • Hakkımızda
  • Künye
  • Dergiler
  • Galeri
  • E-Dergi
  • Yazılar
    • Edebiyat
      • Şiir
      • Roman
      • Öykü
      • Deneme
      • İnceleme
      • Anlatı
      • Araştırma
    • Kitaplar
      • Kitap İncelemeleri
      • Yeni Çıkanlar
    • Tiyatro
    • Sinema
  • Yazarlar
  • İletişim
  • Üye Ol

Copyright 2023 - 2025 Haziran K İ B E L E Kültür Sanat Dergisi Limited Şirketi All Right Reserved. Developer by Fedora Bilişim Teknolojileri İnternet Danışmanlık Hizmetleri Basım Yayın Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi. Bu sitede yayınlanan ses, görüntü, yazı içeren bilgi ve belge, hiçbir şekilde kullanılamaz, izinsiz kopyalanamaz. Tüm hakları K İ B E L E Kültür Sanat Dergisi Limited Şirketi'ne aittir.