Betül FIRAT: Öncelikle hoş geldiniz. Biz sizi yakından tanıyoruz, Türk filmlerinin önemli
aktörlerinden birisiniz. Biraz hayatınıza değinip sizi tanıyabilir miyiz?
Salih GÜNEY: Elbette. 1 Ocak 45 Adana doğumluyum. Ankara Devlet Konservatuarı Tiyatro Bölümü
okudum. Profesyonel sahne hayatım 1964 yılında başladı. Oyunculuğum yanı sıra bir dönem Hürriyet
Kelebek Gazetesinde fotoroman yönetmenliği, görüntü yönetmenliği gibi işlerde de yer aldım.
Kamera ve Skeç artı Seyahat Acenta Eğitimleri aldım İsveç ve İngiltere’de. Şu an ABD de
yaşamaktayım vatandaşı olarak. Yalova Konservatuarında sinema, Tiyatro oyunculuğu, sanat tarihi ve
eskrim dersleri verdim bir dönem. Her yıl ören yerleri temizliği yaptım kapatılana kadar. Herakles
Heykelinin yurda taşınmasında ve parçalarının birleştirilerek sergisinin açılmasında rol oynadım.
Myndos Antik Kenti’ni Koruma ve Yaşatma Derneği’ni kurdum. Diğer yandan Asar Adası’na yabani
tavşan bırakarak ARKEOPARK projesini başlattım. Yine belli yıllarda Yalova Üniversitesi Güzel Sanatlar
Tasarım ve İletişim Bölümünde dersler verdim. Ankara Üniversitesi Sualtı Araştırma Halkla İlişkiler
Basın Sözcülüğü görevindeydim bir dönem de. Çağdaş eğitim ve Köy Enstitüleri Kurucu
Üyelerindenim. Gençlere değer veren, doğayı seven ve kültür mirasımıza sahip çıkmayı görev bilen bir
yapım bulunmakta. Sadece oyuncu olarak değil toplum içindeki yerimizi ve görevlerimizin bilinci ile
yaşıyorum.
Betül FIRAT: Oyunculuğa nasıl başladığınızdan ve ne kadar zamandır oyuncu olduğunuzdan
bahseder misiniz biraz?
Salih GÜNEY: Lise yıllarında normal derslere çok ilgim yoktu. Bir kütüphane keşfettim ve birbirinden
güzel eserleri okumaya başladım. Hayata bakış açım değişti. Tabi bu durumdan dolayı okul hayatım
zora girdi. Malum sanatçı bir aileden gelme yönüm olduğu için ailem tarafından fark edildi durum ve
sanata yönlendirildim. Resim çiziyordum. Konservatuar imtihanlarını yatılı olarak kazandım neticede
ve okudum. Bu yıllarda başladım oyunculuğa da. Tiyatro ve sinema hayatım başlamış oldu bu şekilde.
Betül FIRAT: Oyunculukla ilgili alanında ilk eseriniz nedir ve ilk yayınlanan eseriniz hangisidir? Sizin
için en önemli olan oyununuz hangisidir?
Salih GÜNEY: Her oyunumu severek oynadım. Gençlikte severek oynamadığım da vardır belki. Tiyatro
ve sinemayı aynı anda götürmek çok zor oluyordu. Tiyatronun provası var, matine var. Turneler
oluyordu. Sinemaya çok ağırlık veremiyordum. Yine de başrol oynadıklarım var. Colobia
Prodüksiyonun Tony CURTIS, Charles BRONSON, Michele MERCIER ile aynı filmde yer aldım 1969
yılında. “Paralı Askerler” adıyla bilinir halk tarafından. Peter COLINSAN filmiyle tiyatroyu istemeden
de olsa bırakmak zorunda kaldım.
Betül FIRAT: Türk filmlerinin Jönü olarak en çok hangi konuda zorlandınız?
Salih GÜNEY: Herhangi bir konuda zorlanmadım. İlk filmimde heyecanım vardı. Allah’tan aksak bir
çocuk rolündeydim ve çok belli olmadı heyecanım kamufle olmuş oldu. Her işi aynı anda yapmaya
çalışmak sinema ve tiyatroyu aynı anda götürmeye çalışmak biraz zorlamış olabilir.
Betül FIRAT: Gelecekle ilgili hem şahsi hem de toplumsal hedefleriniz nelerdir?
Salih GÜNEY: Sanatçı olunmuyor kolay kolay. Sanatçı demek de çok zor zaten. Çok değişik
kapsamlardaki başarılarıyla ancak bir insana sanatçı diyebilirsin. Bir insan tiyatrocuysa başarılı bir
tiyatrocu denilebilir, sinemaysa başarılı bir sinemacı, oyuncu denilebilir. Onun için bu biraz zor bir
soru.
Betül FIRAT: Sizi etkileyen sanatçılar kimlerdir?
Salih GÜNEY: Yurt dışındaki filmleri çok izledim. Beni etkileyenler de oldu. Yurt içinde de Marlon
BRANDO, Peter O’TOOLE, J.E. BURTON daha da sayabilirim. Türklerden de Fikret HAKAN çok
beğenirim, çok iyi oyuncudur. Zaten Ekrem BORA öyledir ve özel hayatımda da benim abilerim
olmuşlardır. Cüneyt GÖKÇER de önemli bir yere sahiptir hayatımda, okulda aldığımız derslerden de
çok iyi bir öğretmendi ve muhteşem bir oyuncu olduğunu görmüştük.
Betül FIRAT: İyi bir oyuncu olmanın için bir formül var mıdır? Oyuncu olmak isteyenlere önerileriniz
nelerdir?
Salih GÜNEY: Oyuncunun gözlemci olması lazım. Bütün toplumu izlemesi lazım. Özellikler
havalimanları, otogarlar, tren istasyonlarında çok değişik insan motiflerine rastlamak mümkün.
İnsanların heyecanları, üzüntüleri aşkları, çaresizliklerini her şeyini izleyebilirsiniz oralarda. Dolaylı
olarak gözlemci olmak şart ve çok önemli. Artikülasyon çok önemli, artık sesli çekiliyor malum.
Betül FIRAT: Gençlerimizi oyunculuğa kazandırmak için neler yapılabilir?
Salih GÜNEY: Oyunculuk için uğraşanlar dişlerinin arasına kalem alıp kitap veya metinleri yüksek sesle
bu şekilde okumalarını tavsiye ederim, dudak tembelliğini gidermek için bu yöntemi kullanabilirler.
Bol bol da kitap okusunlar çünkü değişik eserler okumak çok önemli. Mesela oyunculukta çok şey
öğreniyor insan okudukları şeylerden. Yetenek istiyor neticede oyunculuk ama eğitim de çok önemli.
Betül FIRAT: Sizi izlemek görmek isteyen, takip etmek isteyen dostlarımız nerelerden ulaşabilirler?
Salih GÜNEY: Beni takip etmek isteyenler için instagram hesabımı takip edebilirler, diğer sosyal
medya hesapları arkadaş kotalı olduğu için çok kullanamıyorum.
Betül FIRAT: Şu ana kadar sohbetimizi okuyan ve bizlere eşlik eden dostlara son olarak ne söylemek
istersiniz?
Salih GÜNEY: Bizi okuyan dostlara saygılarımı iletiyorum tabi ki. Atatürk İlkelerine ve İnkılaplarına
sadık, saygılı bir toplum yapısında olarak devam etmemizi diliyorum.